RECOMANACIONS PER A LES FAMÍLIES DE L’ESCOLA DURANT EL CONFINAMENT
Com esteu? Estan bé les persones que estimeu? Estem vivint un situació emocional novedosa i ho estem fent de la millor forma possible. L'equip de suport i tots els mestres de l'escola Sa Joveria volem acompanyar-vos en aquests dies que suposen un repte tan gran per a tots i totes i per a milers de persones al món.
Ja portem quasi 2 setmanes de quarantena i sabem que això s’allargarà. Estem segurs que seguiu les mesures de protecció i higiene bàsiques que ens han transmet des de sanitat, us renteu les mans i us quedeu a casa.
Què podem fer des de casa? Com li expliquem als nostres fills/es la crisi? Hem de ser solidaris i saber que el confinament serveix per a que les persones vulnerables al virus puguin ser ateses pel sistema sanitari sense que es col·lapsi. No són vacances perquè no podem sortir al carrer ni visitar als nostres familiars. No són vacances perquè estem preocupats/des i per això es generen una sèrie d’estats d’ànims que hem d’aprendre a gestionar. Hem de compartir amb els infants el que està passant “No podem anar a l’escola i ens tanquem a casa, per ajudar a les altres persones, per no permetre que el virus arribi als més febles i perquè els i les professionals de la sanitat puguin fer la seva feina”
Expliquem als infants què està passant amb un llenguatge que puguin entendre, podeu emprar contes que teniu penjats al blog de l’equip de suport. Heu d’evitar estar tot el dia amb la televisió encesa ja que les notícies dels mitjans de comunicació i la sobreinformació ens poden provocar ansietat. És important informar-nos bé per no caure en sensacionalismes i aprendre a regular la informació que rebem.
Podeu aprofitar per reforçar vincles entre veïns i veïnes, en la mesura que sigui possible, que ens permetin compartir i conèixer-nos més. A més a més aquesta xarxa podem fer que perduri en el temps un cop acabat el confinament.
Com ens planifiquem una rutina a casa? Com sabem, alguns de vosaltres esteu teletraballant des de casa; d’altres esteu patint un ERTE; algunes feu feina distribuint aliments i altres famílies esteu a l’endavant de la crisi, als serveis mèdics vetllant per la nostra salut.
Tota aquesta situació és nova i l’heu de compaginar amb els infants a casa. És important intentar dedicar un temps a la feina però més important desconnectar d’ella i passar temps en família. Tal i com diuen psicòlegs com Álvaro Bilbao o professors com David Bueno diàriament hem de mantenir una rutina diferent a la de l’escola però que ens mantingui il·lusionats ja que les rutines ajuden a construir seguretat en un context d’incertesa.
Els adults i els infants us heu d’organitzar la setmana i el mes fent ús de calendaris setmanals i mensuals. Al matí podeu dedicar temps a fer els reptes del blog de l’escola.
Els moments d’hàbits d’higiene, alimentació, vestimenta i ordre es poden fer tranquil·lament, aprofitant el confinament per fomentar l’autonomia dels infants. Així mateix els moments de l’esmorzar o el dinar hem d’intentar aprofitar per fer-los amb calma.
A la tarda s’han de fer activitats de lleure les quals han d’intentar ser variades de manera que l’estimulació serà diferent, per exemple:dilluns taller de cuina, dimarts taller de pintura de cares, dimecres sessió de cinema, dijous ball, etc. Al final del document teniu més idees.
Marcar un petit objectiu diari o setmanal com “fer un pastís” o “col·locar els àlbums de fotografies” i complir-los genera confiança. Petits regals de cap de setmana com “preparar un picnic a la terrassa” o “sessió de karaoke” genera il·lusió en la família i ajuda a mantenir la moral alta.
La rutina diària pot anar lligada a les 20h de la tarda, quan sortim tots al balcó a aplaudir als sanitaris. Hem d’aplaudir no només als sanitaris que estan salvant vides sinó també a totes les famílies que us supereu cada dia. Hem de fer un homenatge col·lectiu a treballadors/es de supermercats, a farmacèutics, a transportistes i repartidors, als mestres...
Com cuidar-nos durant la quarantena? Recordeu menjar sai evitar els aliments processats. Abans d’anar a dormir penseu en una cosa positiva i agradable per poder descansar bé i mantenir l’energia vital. Cal mantenir les rutines d’higiene i de vestimenta, respectar els horaris d’alimentació i de descans…
Així mateix intenteu fer activitat física, el cos necessita alliberar la tensió emocional acumulada a partir d’estiraments, ball, ioga.... que us faran sentir-vos més optimistes. També podeu dedicar uns minuts al dia a fer tècniques de respiració i/o meditació. La meditació ajuda a prendre consciència del present i a deixar fluir els pensaments.
Les emocions: Com ens sentim a casa? Estem davant d’una situació d’incertesa, una situació totalment nova que canvia cada dia. La quarantena pot fer aflorar sentiments com la melancolia, la por, l’angoixa, la preocupació, la irritabilitat...Tal i com diu David Bueno, els infants són vulnerables al canvi de rutines, a les notícies que escolten, etc. L'aïllament i la falta d’escola, amics i amigues i joc lliure pot incidir en l’estat d’ànim dels infants. Hi haurà dies que es sentiran tristos, hem de deixar-les espai per a expressar aquests sentiments sense por i poder desfer el seu nus emocional.
Per això és important:
- Escoltar les necessitats dels membres de la nostra família: “Com estàs?” “Com et sents?
-Parlar i expressar les necessitats, posar paraules als nostres sentiments dibuixant, escrivint o verbalitzant
-Mostrar escolta activa per els seus estats d’ànim: “Què puc fer per ajudar-te?” ”Què necessites?”
-Aprendre a tenir paciència, resoldre els conflictes de manera restaurativa i arribar a acords conjunts
-Donar-lis molt d’afecte amb abraçades, petons...
-Tenir un espai per estar sols i calmar-nos
- Escoltar les necessitats dels membres de la nostra família: “Com estàs?” “Com et sents?
-Parlar i expressar les necessitats, posar paraules als nostres sentiments dibuixant, escrivint o verbalitzant
-Mostrar escolta activa per els seus estats d’ànim: “Què puc fer per ajudar-te?” ”Què necessites?”
-Aprendre a tenir paciència, resoldre els conflictes de manera restaurativa i arribar a acords conjunts
-Donar-lis molt d’afecte amb abraçades, petons...
-Tenir un espai per estar sols i calmar-nos
També vivim sentiments com l’empatia, l’amor i la solidaritat que s’han d’exterioritzar sempre que sigui possible: escriure a un amic/ga, dir a les persones que t’acompanyen en aquests moments que els estimes, ballar amb el veí des del balcó, gravar un vídeo, etc. A més a més, parlar amb familiars i amistats per videotrucada ajuda a poder desfogar-nos emocionalment i reduir la possible ansietat associada a la incertesa.
Compartint les nostres emocions serem conscients que la majoria de gent del nostre voltant està vivint els mateixos sentiments i així podem normalitzar-los. L’art, la pintura, la poesia, la música, cantar i ballar son excel·lents companyes per la gestió de les emocions. Tot allò que faciliti l’expressió emocional ens permetrà alleugerir la càrrega interior. L’humor ens ajudarà a alliberar l'estrès.
Videoconte Respira: https://www.youtube.com/watch?v=ibJFHBTWBDA
Vídeo sobre l’autocontrol:https://www.youtube.com/watch?v=WRnfqtpjkNg
Posteriorment podeu crear el pot de la calma:https://www.youtube.com/watch?v=YARHS1gFDuM
Tècniques per centrar-se en la respiració:https://www.youtube.com/watch?v=dFLwBreII6o
Podeu fer pràctiques de meditació en família:https://vimeo.com/224818622
Quines activitats podem fer? En les famílies amb infants, és important que la parella pacti estones on poder tenir un moment d’intimitat mentre l’altre progenitor es fa càrrec dels infants i moments de fer activitats conjuntes. Els infants necessiten aire lliure i córrer per això durant aquest confinament els infants poden córrer dins de casa, jugar amb una pilota, cridar o saltar... accions que normalment no acostumem a permetre que facin a l’interior de casa. El més important és saber estar junts, compartir moments, saber estar sense estrès i gaudir de les petites coses.
Els reptes escolars que preparen els/les mestres han de servir per que els infants es sentin cuidats i atesos des de la distància. Us convidem a compartir amb els vostres tutors/es fotografies i vídeos d’aquests dies i posteriorment ho podem penjar al blog, la xarxa virtual que està servint de vincle entre tota la comunitat educativa.
Algunes idees i recomanacions que podeu fer, sempre i quan s’adaptin a les vostres necessitats són: - - Realitzar els reptes del blog de classe i consultar els blogs dels especialistes
-Tallers de cuina: cercar receptes, planificar el menú, fer joc de rol, etc.
-Col·laborar en tasques de la casa: posar la taula, recollir l’habitació, netejar la pols, etc.
-Crear un espai de la calma a l’habitació
-Mirar dibuixos animats i pel·lícules
-Jugar a jocs tradicionals (xapes, gallinita ciega, rayuela,…) i a jocs de taula
-Fer manualitats (idees a la web de pinterest)
-Escriure un diari, pintar amb aquarel·la
-Jugar a disfressar-se amb la roba dels nostres familiars i fer joc simbòlic
-Fer música amb elements quotidians
-Cuidar les plantes i/o fer bricolatge
-Realitzar videotrucades amb familiars i companys/es de l’escola
-Mirar fotografies d’àlbums antics
-Escriure cartes i/o un diari personal
-Visitar museus del món de forma virtual: https://sincopyright.com/museos-virtuales/
-Consultar la biblioteca digital mundial: https://www.wdl.org/es/
-Consultar APPS: Academons Primaria; Ta-tum; Smartick; AMCO; Smile and Learn; Cerebriti Edu
-Visualitzar teatre online: http://teatroteca.teatro.es/opac/#indice
-Entrar a jocs educatius online: Jueduland, Genmagic, Eduteca, EDU365.cat
Algunes idees i recomanacions que podeu fer, sempre i quan s’adaptin a les vostres necessitats són: - - Realitzar els reptes del blog de classe i consultar els blogs dels especialistes
-Tallers de cuina: cercar receptes, planificar el menú, fer joc de rol, etc.
-Col·laborar en tasques de la casa: posar la taula, recollir l’habitació, netejar la pols, etc.
-Crear un espai de la calma a l’habitació
-Mirar dibuixos animats i pel·lícules
-Jugar a jocs tradicionals (xapes, gallinita ciega, rayuela,…) i a jocs de taula
-Fer manualitats (idees a la web de pinterest)
-Escriure un diari, pintar amb aquarel·la
-Jugar a disfressar-se amb la roba dels nostres familiars i fer joc simbòlic
-Fer música amb elements quotidians
-Cuidar les plantes i/o fer bricolatge
-Realitzar videotrucades amb familiars i companys/es de l’escola
-Mirar fotografies d’àlbums antics
-Escriure cartes i/o un diari personal
-Visitar museus del món de forma virtual: https://sincopyright.com/museos-virtuales/
-Consultar la biblioteca digital mundial: https://www.wdl.org/es/
-Consultar APPS: Academons Primaria; Ta-tum; Smartick; AMCO; Smile and Learn; Cerebriti Edu
-Visualitzar teatre online: http://teatroteca.teatro.es/opac/#indice
-Entrar a jocs educatius online: Jueduland, Genmagic, Eduteca, EDU365.cat
I finalment, ens teniu a la vostra disposició per al que necessiteu. Confieu en la vida ja que tot passa per aprendre alguna cosa
Equip de suport, Març 2020
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada