Donada la importància del llenguatge oral i escrit en el desenvolupament dels infants, us volem donar una sèrie d'orientacions i hàbits perquè pugueu ajudar els vostres fills i filles a millorar l’àrea comunicativa.
- Situar-nos a la seva altura, al costat i/o enfront, mirar als ulls i vocalitzar bé.
- Donar-li bons models, articulant, vocalitzant i usant un to de veu adequat.
- Utilitzar un vocabulari ric i mostrar allò que anomenem: amb imatges, objectes, gestos...
- Parlar als infants de forma clara i a poc a poc, sense imitar el seu llenguatge i el seu to. Evitar correccions com “això no es diu així” sinó repetir la frase o paraula de forma correcta.
- Ser pacients, donar-li temps per a que expliquin i responguin. Són molt importants els torns de comunicació: escoltar i intervenir, sense sol·lapar diàlegs
- Respectar-lo i ajudar-lo, ser pacients quan no l'entenem i evitar que s'enfadi i es posi nerviós.
- Reforçar positivament els esforços comunicatius.
Exemples del que podem fer per estimular el llenguatge amb situacions del dia a dia o activitats que podem realitzar amb els infants.
- Crear situacions de diàleg, que incitin al nen a iniciar una conversa, a fer preguntes, a donar respostes…
- Després d’un esdeveniment (sortida, aniversari, festa…) que ens ho expliquin oralment i si és necessari amb una representació dibuixada o escrita.
- Comentar imatges, notícies, esdeveniments que han passat o que han de passar donant cada vegada la iniciativa al vostre fill/a.
- Contar contes amb imatges que siguin del seu interès, posant diferents veus als personatges i realitzant diferents sons, que donin motiu a la vocalització i articulació.
- Mirar revistes i diaris de manera conjunta perquè ens expliqui què passa al què esteim vegent.
- Fer jocs que simulin situacions de vida quotidiana (jugar amb ninots, cotxes, cuinetes, disfresses, simular oficis...).
- Anar a fer la compra al supermercat demanant-li que heu de comprar, que li fa ganes comprar, que assenyali productes i que comenti sobre ells....Posteriorment, analitzar el ticket de la compra.
- Cantar cançons, aprendre petites poesies i refranys.
- Mirar i comentar fotos de la família, d'amics, de l'escola...
- Aprofitar les situacions de cada dia per parlar amb el nen i verbalitzar el que estem fent: anar a comprar, posar la taula, visitar els avis...
- Parlar dels seus gustos i interessos i del que passa al nostre al voltant.
- Cercar lletres al carrer i en els objectes quotidians de casa (lletres de les capses de galetes, d’una capsa de sabates, d’un pot de sabó...).
- Elaborar de manera conjunta notes i llistes (carta per un familiar, llista de la compra, dades al calendari, etc) o etiquetar el nom d’espais de casa.
- Jugar al “veig-veig” pel carrer.
- Jugar a jocs de cercar diferències.
- Cercar paraules que rimin i dibuixar-les.
- Jugar a repetir frases ben estructurades, a inventar noves frases amb una bona estructura.
- Jugar a trobar paraules que comparteixin característiques (camps semàntics) com fruites, animals, vehicles,...
Per a afavorir la mobilitat de la cara i la boca són bons:
- Jocs de buf: bombolles de sabó bufant, beure amb palleta, bufar veles, bufar a diferents objectes perquè es moguin (boletes, papers, plomes...), sonar algun instrument de vent (harmònica, flauta, xiulets...).
- Jocs de respiració nasal (ja que respirar per la boca pot comportar dificultats d'articulació) com: olorar, sonar el nas (mocar-se), cantar tararejant amb "mmmmm", inflar globus...
- Exercicis de llavis, galtes, llengua i mandíbula: fer "carotes", mostrar les dents, obrir bé la boca i després relaxar-la, fer moviments exagerats amb la boca, donar besades, fer massatges suaus, imitar l'acció de llepar, imitar sons d'animals i d'objectes, imitar sons de vehicles, imitar gestos i cares, treure la llengua i dur-la cap a un costat, intentar tocar el nas, etc.
Quant a l'alimentació, recomanem:
- Donar-li aliments que impliquin un poc d'esforç per mastegar (evitem triturar massa el menjar o donar-los panets molt tous).
- Evitar el xumet i el biberó, ja que afecten a les dents, la respiració i el baveig, i dificulten una correcta col·locació de la llengua.
- Deixar que empri tot sol la cullera.
- Ensenyar-li a mastegar i empassar amb la boca tancada, sense treure la llengua.
- Evitar que faci la pipa, perquè comporta problemes similars al xumet i el biberó (pressió en el paladar, desplaçament de dents, postura baixa de la llengua...) i pot comportar dificultats en l'articulació de fonemes, especialment en /t/ /d/ /l/ /s/ i/rr/.
- Amb aquestes recomanacions que us donem ajudareu els vostres fills a millorar la mobilitat dels òrgans implicats en la parla, que és bàsica per a poder comunicar-se, per al seu desenvolupament i per al posterior aprenentatge de la lectoescriptura. Per això, és essencial la vostra col·laboració en aquestes edats inicials dels vostres fills i filles.
Esperem que us serveixi!
En els comentaris ens podeu contar quines activitats heu emprat i us han servit.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada