Orientacions per estimular el llenguatge a casa






Donada la importància del llenguatge oral i escrit en el desenvolupament dels infants, us volem donar una sèrie d'orientacions i hàbits perquè pugueu ajudar els vostres fills i filles a millorar l’àrea comunicativa.
  1. Situar-nos a la seva altura, al costat i/o enfront, mirar als ulls i vocalitzar bé.
  2. Donar-li bons models, articulant, vocalitzant i usant un to de veu adequat.
  3. Utilitzar un vocabulari ric i mostrar allò que anomenem: amb imatges, objectes, gestos...
  4. Parlar als infants de forma clara i a poc a poc, sense imitar el seu llenguatge i el seu to. Evitar correccions com “això no es diu així” sinó repetir la frase o paraula de forma correcta.
  5. Ser pacients, donar-li temps per a que expliquin i responguin. Són molt importants els torns de comunicació: escoltar i intervenir, sense sol·lapar diàlegs
  6. Respectar-lo i ajudar-lo, ser pacients quan no l'entenem i evitar que s'enfadi i es posi nerviós.
  7. Reforçar positivament els esforços comunicatius.
Exemples del que podem fer per estimular el llenguatge amb situacions del dia a dia o activitats que podem realitzar amb els infants.
  1. Crear situacions de diàleg, que incitin al nen a iniciar una conversa, a fer preguntes, a donar respostes…
  2. Després d’un esdeveniment (sortida, aniversari, festa…) que ens ho expliquin oralment i si és necessari amb una representació dibuixada o escrita.
  3. Comentar imatges, notícies, esdeveniments que han passat o que han de passar donant cada vegada la iniciativa al vostre fill/a.
  4. Contar contes amb imatges que siguin del seu interès, posant diferents veus als personatges i realitzant diferents sons, que donin motiu a la vocalització i articulació. 
  5. Mirar revistes i diaris de manera conjunta perquè ens expliqui què passa al què esteim vegent. 
  6. Fer jocs que simulin situacions de vida quotidiana (jugar amb ninots, cotxes, cuinetes, disfresses, simular oficis...).
  7. Anar a fer la compra al supermercat demanant-li que heu de comprar, que li fa ganes comprar, que assenyali productes i que comenti sobre ells....Posteriorment, analitzar el ticket de la compra. 
  8. Cantar cançons, aprendre petites poesies i refranys.
  9. Mirar i comentar fotos de la família, d'amics, de l'escola...
  10. Aprofitar les situacions de cada dia per parlar amb el nen i verbalitzar el que estem fent: anar a comprar, posar la taula, visitar els avis...
  11. Parlar dels seus gustos i interessos i del que passa al nostre al voltant.
  12. Cercar lletres al carrer i en els objectes quotidians de casa (lletres de les capses de galetes, d’una capsa de sabates, d’un pot de sabó...).
  13. Elaborar de manera conjunta notes i llistes (carta per un familiar, llista de la compra, dades al calendari, etc) o etiquetar el nom d’espais de casa. 
  14. Jugar al “veig-veig” pel carrer.
  15. Jugar a jocs de cercar diferències.
  16. Cercar paraules que rimin i dibuixar-les. 
  17. Jugar a repetir frases ben estructurades, a inventar noves frases amb una bona estructura.
  18. Jugar a trobar paraules que comparteixin característiques (camps semàntics) com fruites, animals, vehicles,...
Per a afavorir la mobilitat de la cara i la boca són bons:
  1. Jocs de buf: bombolles de sabó bufant, beure amb palleta, bufar veles, bufar a diferents objectes perquè es moguin (boletes, papers, plomes...), sonar algun instrument de vent (harmònica, flauta, xiulets...).
  2. Jocs de respiració nasal (ja que respirar per la boca pot comportar dificultats d'articulació) com: olorar, sonar el nas (mocar-se), cantar tararejant amb "mmmmm", inflar globus...
  3. Exercicis de llavis, galtes, llengua i mandíbula: fer "carotes", mostrar les dents, obrir bé la boca i després relaxar-la, fer moviments exagerats amb la boca, donar besades, fer massatges suaus, imitar l'acció de llepar, imitar sons d'animals i d'objectes, imitar sons de vehicles, imitar gestos i cares, treure la llengua i dur-la cap a un costat, intentar tocar el nas, etc.

Quant a l'alimentació, recomanem:
  1. Donar-li aliments que impliquin un poc d'esforç per mastegar (evitem triturar massa el menjar o donar-los panets molt tous).
  2. Evitar el xumet i el biberó, ja que afecten a les dents, la respiració i el baveig, i dificulten una correcta col·locació de la llengua.
  3. Deixar que empri tot sol la cullera.
  4. Ensenyar-li a mastegar i empassar amb la boca tancada, sense treure la llengua.
  5. Evitar que faci la pipa, perquè comporta problemes similars al xumet i el biberó (pressió en el paladar, desplaçament de dents, postura baixa de la llengua...) i pot comportar dificultats en l'articulació de fonemes, especialment en /t/ /d/ /l/ /s/ i/rr/.
  6. Amb aquestes recomanacions que us donem ajudareu els vostres fills a millorar la mobilitat dels òrgans implicats en la parla, que és bàsica per a poder comunicar-se, per al seu desenvolupament i per al posterior aprenentatge de la lectoescriptura. Per això, és essencial la vostra col·laboració en aquestes edats inicials dels vostres fills i filles.

Esperem que us serveixi!

En els comentaris ens podeu contar quines activitats heu emprat i us han servit.

Comentaris